Spis treści:

1.Wymagania techniczne i sanitarne dla placówki medycznej

  • Nowe obowiązki:
    Lista obowiązków kierownika placówki w zakresie dostosowania pomieszczeń i urządzeń do nowych wymagań sanitarnych.
    • Wymagania dla pomieszczeń administracyjnych, socjalnych, gabinetów lekarskich i zabiegowych, wymagania dotyczące oświetlenia, instalacji, wymagania dla pomieszczeń, w których są wykonywane badania lub zabiegi przy użyciu narzędzi i sprzętu wielokrotnego użycia.
    • Wymagania, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia: ambulatorium, pracowni badań endoskopowych, zakładu rehabilitacji leczniczej, wymagania sanitarnohigieniczne stawiane diagnostycznemu laboratorium.
    • Wymagania jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia sterylizatorni.

2.Dokumentacja w zakresie zapobiegania zakażeniom

  • Nowe obowiązki:
    Obowiązki kierownika podmiotu leczniczego jako pracodawcy: szczepienia, ocena ryzyka, zapobieganie zranieniom wskutek stosowania ostrych narzędzi medycznych
  • Przejrzyste zestawienie obowiązków i zadań personelu placówki, w tym m.in.:
    • kierownika,
    • lekarza,
    • kierownika laboratorium.
  • Dokumentacja:
    Przykładowo wypełnione raporty z kontroli wewnętrznej dla szpitala, przychodni, gabinetu, gabinetu stomatologicznego, wzory raportów.

3.Procedury i instrukcje zapobiegające zakażeniom

  • Nowe obowiązki:
    Zestawienie najnowszych zadań kierowników placówki w zakresie opracowania, wdrożenia i nadzorowania procedur zapobiegających zakażeniom.
  • Dokumentacja:
    Gotowe procedury i instrukcje sanitarne w tym m.in.:
    • Zestaw procedur w zakresie utrzymania czystości w placówce medycznej:
      • podział pomieszczeń na strefy higieniczne,
      • procedury higienicznego mycia i dezynfekcji podłóg, ścian i innych powierzchni,
      • szczegółowa instrukcja mycia i dezynfekcji pomieszczeń sanitarno-higienicznych,
      • zestaw planów higieny w tym m.in. gabinet lekarza rodzinnego, stomatologiczny, ginekologiczny, laryngologiczny, laboratorium, poszczególne oddziały szpitala.
    • Zestaw procedur dotyczących sterylizacji narzędzi i sprzętu:
      • postępowanie z narzędziami i sprzętem po zabiegu,
      • procedury sterylizacji i pakowania narzędzi i sprzętu medycznego wielokrotnego użycia,
      • procedury przygotowania narzędzi i materiałów do sterylizacji,
      • dokumentacja procesu sterylizacji.
    • Zestaw procedur stosowania środków ochrony indywidualnej i zbiorowej personelu:
      • ocena ryzyka przy wykonywaniu prac związanych z narażeniem na zranienie ostrymi narzędziami,
      • procedury stosowania odzieży ochronnej,
      • techniki zakładania i zdejmowania rękawic,
      • procedury postępowania po zranieniu,
      • dokumentacja prowadzenia szkoleń wewnętrznych personelu.
    • Zestaw procedur w zakresie postępowania z odpadami medycznymi:
      • procedury klasyfikowania odpadów,
      • instrukcje stanowiskowe w zakresie postępowania z odpadami medycznymi,
      • umowy na odbiór odpadów.

4.Kontrola sanepidu

  • Nowe obowiązki:
    Prawa i obowiązki kierownika placówki.
    • Sankcje i kary za błędy w dokumentacji i niestosowanie procedur zapobiegających zakażeniom.
    • Przykłady najczęściej stwierdzanych nieprawidłowości.